Ombildning..

Hallå igen..!

Har varit på möte nu igen angående ombildning och jag har suttit i två timmar och lyssnat på en massa disskutioner. Självklart har jag och min mor röstat Nej och ikväll så vann alla nej röster. Jag vill verkligen inte köpa den här lägenheten, jag har bott här i 15 år. Jag har växt upp här och detta är ett fint område och trivs väldigt bra. Vi har alla självklart våra åsikter och rösträtt, men det finns en gräns på vad som man kan tycka är godkänt att köpa för den stora summan som erbjudits. Visserligen är detta fina lägenheter och jag tycker att det är jättebra att bo här, men som en hyresgäst. Det som oroar mig är hur kommer det att se ut för oss ungdomar som faktiskt inte har så lätt att få jobb att kunna ens bo kvar i innerstan i stockholm. Alla kan inte ta ett sådant stort lån som andra kan göra. Fast den inkomst som vissa tjänar idag och som är villiga att köpa sin lägenhet kan ju inte garantera att om 2-4 år framåt ha samma inkomst samt ens kunna betala av sitt lån. Många tror att de kan köpa sin lägenhet och därefter sälja den för en större summa, bara för att själv tjäna på det. Fast enligt ny kalkyr så har det ju räknats ut att man faktiskt inte tjänar något på att köpa lägenheterna. För du kan inte sälja den för en högre summa efteråt. Jag antar att det är det som folk tror, vilket också drar dem till att köpa lägenheterna.

Som jag tidigare sa och som även min granne sa: Detta förstör för oss ungdomar idag att skaffa bostad och även för den yngre generationen. Vi har ju redan JÄTTESVÅRT att ens få en lägenhet idag. Som jag också även tidigare nämnde var att det är ju jättesvårt för oss ungdomar att ens få jobb idag. Vi får nöja oss med det första bästa och redan i denna unga ålder som jag t.ex. börja ta lån för att ens få bo kvar i innestan, så tycker jag det var väldigt lågt att ut av en av dem som hade röstat Ja idag att ställa sig upp och säga: Tänk på Oss som har röstat Ja! Då tänkte jag för mig själv så här: Jag har bott här i 15 år, ska jag efter dem år helt plötsligt börja tänka på en helt främmande människa och hennes beslut än att tänka på våran egen röst och hur detta drabbar samhället för de unga. Då märker man verkligen hur egostiska människor det finns som har röstat ja till att köpa. De skiter fullständigt i oss som inte har råd. Om vi inte har råd att bo kvar eller inte har någonstans att ta vägen struntar ju dem i så länge dem får köpa sina lägenheter.

En  annan granne berättade att en ut av dem som röstat ja hade under ett tidgare möte sagt så här: Kan ni inte rösta Ja så vi andra kan få köpa lägenheterna? Alltså dumma egotrippade människor, dem fattar verkligen inte att alla har inte råd att köpa lägenheterna. De som vill köpa kan väl flytta till ett ställe som ska bli ombildning på.

Nåja, kriget är inte över tydligen. Jag kan säga det vart inget vacker möte när slutresultatet kom. Det började skrikas så himla och alla blev ganska irriterade. Men det slutatde med att rösträkningen hade det blivit något fel på, så det blir en ny röstning längre fram. Det var i alla fall ganska läskigt nu när man gick därifrån. Får se hur det blir imorgon.

God Natt!
<3

Kommentarer
Postat av: Jocke

Hoppas ni får som ni vill ang. lägenheten! :)

2008-04-11 @ 21:45:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0